Anna Tudela Isanta, Guillem Castañar Rubio, Alba Milà Garcia
Internet pot ser una eina de gran utilitat per a les llengües minoritàries perquè permet que els usuaris creïn amb facilitat continguts que arriben a una audiència àmplia i que van més enllà de la regió on es parlen aquestes llengües. En el cas del català, la seva presència virtual està garantida en àmbits oficials, així com institucionals, empresarials i periodístics (Generalitat de Catalunya, 2019; Gerrand, 2019). Tanmateix, experimenta dificultats a les xarxes socials, en les quals existeix una tendència a fer servir llengües majoritàries com ara el castellà i l’anglès. En aquest context, el nostre article té per objectiu exposar una recerca duta a terme sobre la producció i el consum de mems en català. La nostra anàlisi se centra en els mems sobre llengua creats ad hoc per a un concurs organitzat per l’Optimot, un servei oficial en línia d’informació lingüística. Aquesta anàlisi ens ha permès identificar les característiques dels mems sobre llengua catalana, classificar-los i discernir les ideologies dels internautes participants vers el català. Els resultats de la nostra recerca indiquen que els parlants de català fan servir referències locals per elaborar continguts, si bé també reben influències internacionals. Així mateix, alguns dels temes més recurrents d’aquests mems tenen relació amb la variació geogràfica i amb les amenaces percebudes per les llengües minoritàries, com són les desviacions de la llengua estàndard, la manca de competència gramatical i les influències d’altres llengües, com ara els manlleus del castellà.