L’article 56.3 de la Constitució espanyola (CE) indica que els actes del rei “seran sempre referendats en la forma establerta en l’article 64, i sense aquest referendament no tindran validesa, llevat del que disposa l’article 65.2”. D’acord amb això, els actes del rei poden rebre un referendament exprés, un referendament tàcit o un referendament presumpte, el qual consisteix en la presumpció que ha existit un referendament de l’acte reial, encara que no se’n tingui constància fidedigna. En aquest sentit, el 3 d’octubre de 2017 el rei va adreçar als espanyols un missatge amb motiu del procés independentista que tenia lloc a Catalunya, i aquest missatge, en no constar que hagués rebut ni un referendament exprés ni un de tàcit, es presumeix que va tenir un referendament presumpte. Aquest text té per objecte analitzar la figura del referendament presumpte i plantejar la problemàtica que pot causar en situacions com l’originada pel missatge reial del 3 d’octubre de 2017. S’hi conclou que el referendament dels actes del rei hauria de ser sempre exprés, tàcit com a màxim, però mai presumpte.