George I. García Quesada
Aunque usualmente la obra de Fredric Jameson nos remite a objetos culturales de carácter literario o artístico, los alcances de su teorización han alcanzado otras importantes discusiones contemporáneas. Tal es el caso del enfoque del giro lingüístico predominante en la filosofía de la historia en los últimos 50 años. Su teoría de la narrativa como acto socialmente simbólico, que incorpora planteamientos estructuralistas en una matriz dialéctica, lo distanció de las posturas narrativistas en auge, así como de posiciones que no problematizan la narrativa en el conocimiento histórico.Este artículo en homenaje al fundamental teórico marxista norteamericano examina el tema de su concepción de la narrativa historiográfica, ante todo a partir de sus planteamientos en The Political Unconscious (1981) y The Valences of History (2009).
Although Fredric Jameson’s work usually refers us to cultural objects of a literary or artistic nature, the scope of his theorization has reached other important contemporary discussions. Such is the case of the linguistic turn predominant in the field of the Philosophy of history in the last 50 years. His theory of narrative as a socially symbolic act, which adopts structuralist approaches in a dialectical matrix, distanced him from the rising narrativist positions, as well as from positions that do not sufficiently problematize narrative in historical knowledge.This article, in homage to the fundamental North American Marxist theorist, examines this problem in his conception of historiographical narrative, primarily considering his approaches in The Political Unconscious (1981) and The Valences of History (2009).