, Manuel Iván Tostado Ramírez
, Isaura Vanessa Peña Vélez
, Ángel Ramón Sabando García
University libraries face challenges in the digital age to meet the evolving expectations of users. Although there are studies on user satisfaction, few have applied a multivariate model to examine how various variables interact to affect this satisfaction. The purpose of the study was to evaluate the level of user satisfaction at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, using a multivariate model. A quantitative, correlational, comparative approach with a cross-sectional design was employed. The sample included 365 individuals, among students and professionals. A measurement instrument, reviewed by experts, was used and the application was conducted virtually. Analyses were carried out using SPSS and AMOS, applying reliability analysis, principal components, and structural equations. The results showed high satisfaction coefficients in all the evaluated dimensions, highlighting the importance of specialized staff, up-to-date bibliographic resources, adequate infrastructure, and a robust computer system in the perception of service. It is concluded that the multivariate model was effective in assessing and improving user satisfaction, highlighting that the library services offered by the university are considered excellent by both students and teachers and defining key areas for future interventions.
Las bibliotecas universitarias enfrentan desafíos en la era digital para satisfacer las expectativas cambiantes de los usuarios. Sin embargo, aunque existen estudios sobre la satisfacción del usuario, pocos han aplicado el modelo multivariante para examinar cómo interactúan diversas variables para afectar esta satisfacción. El propósito del estudio fue evaluar el nivel de satisfacción de los usuarios en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, mediante un modelo multivariante. Se empleó un enfoque cuantitativo, correlacional y comparativo con un diseño transversal. La muestra incluyó a 365 individuos, entre estudiantes y profesionales. Se utilizó un instrumento de medición revisado por expertos y la aplicación se realizó virtualmente. Los análisis se llevaron a cabo con SPSS y AMOS, aplicando análisis de confiabilidad, componentes principales y ecuaciones estructurales. Los resultados mostraron altos coeficientes de satisfacción en todas las dimensiones evaluadas, destacando la importancia del personal especializado, los recursos bibliográficos actualizados, una infraestructura adecuada y un sistema informático robusto en la percepción del servicio. Se concluye que el modelo multivariante fue efectivo para evaluar y mejorar la satisfacción del usuario, resaltando que los servicicos bibliotecarios ofrecidos por la Universidad son considerados de manera excelente tanto por estudiantes como profesores y definiendo áreas clave para futuras intervenciones.