Colombia
The purpose of this paper is to present a contextualization of innovation from the point of view of transformational innovation management in organizations, based on knowledge management, business models and proposed for scientific tourism in Colombia. Being necessary to carry out research of information from primary and secondary sources. Finding aspects that affect the competitiveness of organizations, the ability to generate changes through the use of new technologies, inventions associated with business, the relationship between inventions and customer needs. Open innovation is emphasized to strengthen the insertion of external knowledge that contributes to the necessary changes of new ways of carrying out processes in organizations to develop new products and services, expanding the offer and promotion to customers to obtain benefits and keep organizations competitive in the global market. Likewise, transformational innovation, given that the insertion of scientific tourism in technological and research centers promotes a disruptive change in these organizations. Scientific tourism in Colombia is emerging and it was intended to analyze how to innovate the business of research centers to insert the processes, in the supply and promotion of new products and services of scientific tourism through creativity, invention, cocreation and transformational innovation.
El propósito de este artículo es presentar una contextualización de la innovación desde el punto de vista de la gestión de la innovación transformacional en las organizaciones, con base en la gestión del conocimiento, los modelos de negocio y se propone para el turismo científico en Colombia. Siendo necesario realizar una investigación de información de fuentes primarias y secundarias. Encontrando aspectos que afectan la competitividad de las organizaciones, la capacidad de generar cambios mediante el uso de nuevas tecnologías, invenciones asociadas a los negocios, la relación entre las invenciones y las necesidades de los clientes. Se enfatiza la innovación abierta para fortalecer la inserción del conocimiento externo que aporta a los cambios necesarios de nuevas formas de realizar los procesos en las organizaciones para desarrollar nuevos productos y servicios ampliando la oferta y promoción a los clientes en pro de obtener beneficios y mantenerse competitivas las organizaciones en el mercado global. Así mismo la innovación transformacional dado que la inserción del turismo científico en los centros tecnológicos y de investigación propende un cambio disruptivo en estas organizaciones. El turismo científico en Colombia es emergente y se pretendió analizar la forma de innovar los negocios de los centros de investigación para insertar los procesos, en la oferta y promoción de nuevos productos y servicios del Turismo Científico mediante la creatividad, invención, co-creción e innovación transformacional.