Gerardo Arceo Moheno, Eric Ramos Méndez, Rubén Jerónimo Yedra, María Alejandrina Almeida Aguilar, Martha Patricia Silva Payró
In some university environments it has been observed that the knowledge of new students is varied, causing learning to not be achieved in a homogeneous way, causing an effect on school performance. Taking as a study sample students from the upper secondary level of the municipality of Jalpa de Méndez, state of Tabasco, Mexico, an exploratory-descriptive study was carried out with a mixed approach, using the questionnaire as an instrument for collecting information and whose objective It was to know how knowledge management (KM) practices are given with the support of information technology (IT) and its relationship with school performance to try to discern a possible cause of what happens at the university level. Among the results, it was found that students carry out some KM practices, although they occur empirically without specific uses of IT...
En algunos entornos universitarios se ha observado que el conocimiento de los estudiantes de nuevo ingreso es variado, provocando que el aprendizaje no se logre de manera homogénea causando un efecto en el rendimiento escolar.
Tomando como muestra de estudio a estudiantes del nivel medio superior del municipio de Jalpa de Méndez, estado de Tabasco, México, se realizó un estudio de corte exploratorio-descriptivo con un enfoque mixto haciéndose uso del cuestionario como instrumento de recolección de información y cuyo objetivo fue conocer como se dan las prácticas de gestión del conocimiento (GC) con el apoyo de las tecnologías de información (TI) y su relación con el rendimiento escolar para tratar de discernir una posible causa de lo que sucede en el nivel universitario.
Entre los resultados, se encontró que los estudiantes realizan algunas prácticas de GC, aunque ocurren de forma empírica sin usos concretos de TI.