Leticia Laura Ochoa, Norka Bedregal-Alpaca, Lucy Delgado Barra, Karim Guevara
A didactic strategy was designed for teaching a first programming course in an online learning environment. The research was quasi-experimental with a quantitative approach. Individual and cooperative activities oriented towards the development of programming skills and the development of computational thinking were designed using open-access technological tools and block-based programming environments. A pre- and post-test of computational thinking was applied to the students. The results show that active learning based on problem solving, cooperation and the use of programming environments and online accessible technological tools allowed the understanding of computational concepts, active participation of students, improvement of computational thinking and programming skills. It is concluded that in order to achieve quality and more effective learning, it is necessary to combine lectures with student-centered teaching strategies.
Se diseñó una estrategia didáctica para la enseñanza de un primer curso de programación en un entorno de aprendizaje en línea. La investigación fue cuasiexperimental con enfoque cuantitativo. Se diseñaron actividades individuales y cooperativas orientadas al desarrollo de habilidades de programación y al desarrollo del pensamiento computacional utilizando herramientas tecnológicas de acceso abierto y entornos de programación basados en bloques. Se aplicó un pre y post test de pensamiento computacional a los estudiantes. Los resultados muestran que el aprendizaje activo basado en la resolución de problemas, la cooperación y el uso de entornos de programación y de herramientas tecnológicas accesibles en línea permitieron la comprensión de conceptos computacionales, la participación activa de los estudiantes, la mejora del pensamiento computacional y de las habilidades de programación. Se concluye que para conseguir aprendizajes de calidad y más efectivos es necesario combinar las clases magistrales con estrategias de enseñanza centradas en el estudiante.