Se relacionan las oportunidades de emprendimiento y la designación de Pueblo Mágico (PM) en cinco localidades. Partiendo de las características de las empresas rela- cionadas con el turismo, se determina la probabilidad (logit) de que los emprendimientos resulten de oportunidades de negocio. La creación de empresas ha sido más dinámica a partir del reconocimiento como PM, en el caso de Cholula, Puebla; en el resto de los PMs estudiados los resultados no son concluyentes. Se observan emprendimientos importantes en microempresas y autoempleo en el sector informal. La perdurabilidad de los emprendimientos, muestra empresas consolidadas y actores importantes en la dinámica local.
In Mexico, the recognition of the economic, social and cultural potential of tourism has led to the intervention of public policy makers, one of the most outstanding strate- gies from the federal level is the Magic Towns Program. The studies that have originated around the effects of this tourist program agree that there has been a significant influx of tourists to the locations recognized with the badge. From the point of view of entre- preneurship, this event represents a favorable stimulus for the creation of enterprises, consequently, ventures arising from the opportunities created by the new dynamism of the localities originate. Therefore, the aim is analyses relationship between entrepreneurship opportunities based on the effect of the “Magic Town” designation in five locations in Mexico included in this program: Tecate, Baja California; Todos Santos, Baja California Sur; Sayulita, Nayarit; Cholula, Puebla, and Isla Mujeres, Quintana Roo.