This study investigates the analysis and implementation of the Personal Learning Environment (PLE) in the teaching of Biology at the Angel Modesto Paredes Educational Unit. Within the main objective of the research, the ability to use digital tools such as Symbaloo lesson plans to generate PLE, in order to improve the academic performance of students in the subject of Biology, Natural Sciences Area, and to promote the use of ICT in the teaching-learning process was examined. Since a descriptive approach was used to determine the use of PLE with traditional teaching, to adapt to the demands of the current educational environment; it was found that the performance of students in Biology was unfavorable, which prompted the adoption of digital strategies that encourage active and personalized learning. This work aims to change current teaching methods so that teachers can use ICT to enrich teaching and respond to the needs of today's society, providing dynamic learning that is better adapted to the individual needs of students.
Este estudio investiga el análisis y la implementación del Entorno Personal de Aprendizaje (PLE) en la enseñanza de Biología en la Unidad Educativa Ángel Modesto Paredes. Dentro del objetivo principal de la investigación, se examinó la capacidad de utilizar herramientas digitales como los planes de lecciones de Symbaloo para generar PLE, con el fin de mejorar el rendimiento académico de los estudiantes en la asignatura de Biología, Área de Ciencias Naturales, y promover el uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dado que se utilizó un enfoque descriptivo para determinar el uso de PLE con la enseñanza tradicional, para adaptarse a las exigencias del entorno educativo actual; se encontró que el rendimiento de los estudiantes en Biología era desfavorable, lo que impulsó la adopción de estrategias digitales que fomentan el aprendizaje activo y personalizado. Este trabajo tiene como objetivo cambiar los métodos de enseñanza actuales para que los profesores puedan utilizar las TIC para enriquecer la enseñanza y responder a las necesidades de la sociedad actual, proporcionando un aprendizaje dinámico que se adapte mejor a las necesidades individuales de los estudiantes.