Oscar Chávez, Cayo León, Gloria Valencia Vivas, Fany Sobero
The general objective of the thesis was to establish how virtual education in times of pandemic is related to the academic performance of students in the third, fourth and fifth grade of secondary school in a private school, period 2021. In this context, the paradigm shift from face-to-face teaching to virtual teaching, has had the effect that the school performance of many students can be significantly affected, having to adapt to a new scenario where the teacher is not physically present. The research has a quantitative approach, the level of research is descriptive correlational, and the research design is non-experimental; the sample is census and is made up of 78 students. The technique used in the research work was the survey and the instrument the questionnaire. The main result of the thesis is that the variables “Virtual education in times of pandemic” and “student academic performance” are positively related with a correlation coefficient of 0.864.
El objetivo general del estudio fue establecer cómo se relaciona la educación virtual en tiempos de pandemia con el rendimiento académico de los alumnos del tercero, cuarto y quinto grado de secundaria en un colegio privado, periodo 2021. En ese contexto, el cambio de paradigma de la enseñanza presencial a la enseñanza virtual, ha traído como efecto que el desempeño escolar de muchos estudiantes pueda verse afectado de forma significativa, al tener que adaptarse a un nuevo escenario en donde el docente no está presente de forma física. La investigación posee un enfoque cuantitativo; tipo de investigación, básico o teórico;
nivel de investigación, descriptivo correlacional y el diseño de la investigación es no experimental; la muestra es censal y está conformada por 78 estudiantes. La técnica que se empleó en el trabajo de investigación fue la encuesta y el instrumento el cuestionario. El principal resultado de la tesis es que las variables “Educación virtual en tiempos de pandemia” y “rendimiento académico de los alumnos” se relacionan de forma positiva con un coeficiente de correlación de 0.864.