Raúl Guillermo Zambrano Pontón, Fermín Andrés Haro Velastegu, Jacqueline Carolina Sánchez Lunavictoria, Iván Patricio Arias González
On the one hand, the Sustainable Development Goals proposed by the United Nations aim to minimize poverty, protect the planet and improve people’s quality of life, ensuring that no individual is left out of this development and, on the other hand, higher education is essential for the training of individuals with the ability to develop specific and specialized activities during the rest of their lives. Therefore, the integration of sustainability with this educational level would only be possible through the approach and design of effective communication strategies that encourage individuals to make effective decisions on sustainable development issues, in addition to the fact that the role of the teacher must evolve.
a facilitating agent and for this the evolution of a curricular design that is made up of methodologies that promote the transition from the transmission of knowledge to training in certain competencies must be considered, fundamental ways of doing so that the student becomes a transforming agent of the sustainable development model. It is for this reason that the present bibliographic review aims to analyze the integration of sustainability in higher education, considering the communication strategies and the curricular development necessary to achieve it
Por un lado, los Objetivos de Desarrollo Sostenible planteados por las Naciones Unidas tienen por finalidad minimizar la pobreza, proteger el planeta y mejorar la calidad de vida de las personas, procurando que ningún individuo quede fuera de este desarrollo y, por otra parte, la educación superior es fundamental para la formación de individuos con la capacidad de desarrollar actividades específicas y especializadas durante el resto de su vida. Por tanto, la integración de la sostenibilidad con este nivel educativo solo sería posible por medio del planteamiento y diseño de estrategias efectivas de comunicación que propicien en los individuos la toma de decisiones efectivas en temas de desarrollo sostenible, además que la función del docente debe evolucionar a agente facilitador y para esto debe plantearse la evolución de un diseño curricular que este conformado por metodologías que impulsen la transición desde la transmisión de conocimientos a la capacitación en determinadas competencias, modos de hacer fundamentales para que el estudiante se convierta en un agente transformador del modelo de desarrollo sostenible. Es por lo anterior que la presente revisión bibliográfica tiene por objetivo analizar la integración de la sostenibilidad en la educación superior, considerando las estrategias de comunicación y el desarrollo curricular necesario para lograrlo.