Wilfredo Carcausto, Silvia Del Pilar Alza Salvatierra, Alejandro Ramírez Ríos, Vanessa Jocelyn Alza Salvatierra, Gloria Sosa Paucar
The objective of the study was to analyze the perspectives and experiences of mothers and teachers who participated in the education of preschoolers after the pandemic. The design was qualitative descriptive; eight teachers and nine mothers of preschool children from two public schools in Lima-Peru participated. Verbal data were collected through the interview guide. Five subcategories were identified:
teaching methodology, concerns and expectations, children’s adaptation, effect on socioemotional development, and learning. It is concluded that the pandemic has had a negative impact on the well-being, socioemotional development and learning of preschool children. Consequently, it is necessary to strengthen the educational strategies of teachers and promote active cooperation between families and early childhood educational institutions to ensure the full development of children in the post-pandemic context.
El objetivo del estudio fue analizar las perspectivas y experiencias de las madres y maestras que participaron en la educación de preescolares después de la pandemia. El diseño fue cualitativo descriptivo, participaron ocho maestras y nueve madres de niños preescolares de dos colegios públicos de Lima-Perú.
Los datos verbales se recogieron a través de la guía de entrevista. Se identificaron cinco subcategorías: metodología de enseñanza, preocupaciones y expectativas, adaptación de los niños, efecto en el desarrollo socioemocional y aprendizaje. Se concluye, la pandemia ha tenido un impacto negativo en el bienestar, el desarrollo socioemocional y el aprendizaje de los niños en edad preescolar. En consecuencia, es necesario reforzar las estrategias educativas de las maestras y promover la cooperación activa entre las familias y las instituciones educativas de la primera infancia para garantizar el pleno desarrollo de los niños en el contexto posterior a la pandemia.