Emilio José Sagredo Lillo, Ignacio Salamanca Garay, Javier Espinoza San Juan, María Daniela Raby, Isidora Sagredo Concha, Alejandro Soto Fuentes
For the educational inclusion of students with support needs, teachers must work collaboratively, which has been challenging and could be even more so during the COVID-19 pandemic and the requirement for telecommuting. The objective was to analyze the representations that teachers have of collaborative work to educate students with support needs in virtual contexts. Case studies and grounded theory analysis were used. In-depth interviews were conducted in person and virtually. Among the main results are: 1. Collaborative work is primarily individual and assistentialist from special education teachers. 2. In the virtual context, exclusion has been exacerbated because work is done without collaboration, there is a lack of technological competencies, and no one has supported them.
Para la inclusión educativa de estudiantes con necesidades de apoyo, los docentes deben trabajar colaborativamente, aquello ha sido difícil y podría ser aún más, en Pandemia por Covid 19 y obligatoriedad de teletrabajo. El objetivo fue analizar las representaciones que docentes tienen del trabajo colaborativo, para educar a estudiantes con NEE, en contextos virtuales. Se trabajó con estudios de casos y análisis con teoría fundamentada. Se realizaron entrevistas en profundidad presencial y virtual. Entre los principales resultados están: 1. El Trabajo Colaborativo es principalmente individual y asistencialista desde los educadores diferenciales. 2.
En el contexto virtual, se ha agudizado la exclusión, debido a que, se trabaja sin colaborar, faltan competencias tecnológicas y nadie los ha apoyado.