Ivan Iraola Real, Alonso Iraola Arroyo, Keita Nakamine
Leadership is the ability to direct; however, it requires family and educational conditions that allow its development during people’s lives. Accordingly, the research carried out aims to analyze the predictive relationship between family and academic factors in leadership in international business administration students from a private university in Lima - Peru. The sample consisted of 228 students, of which 102 were women (43.6%) and 126 men (53.8%) between 16 and 44 years of age (Mage = 18.91, SD = 3.68). The results show that leadership is related to the educational level of the mother and father; but in the predictive analysis, the decisive influence is possessed by the educational level of the father;
demonstrating that, the higher the educational level of the father, the greater the possibility that the son will be formed as a leader. However, it is questionable that the educational level of the mother cannot predict leadership in a context with educational differences by gender. Then, satisfaction and academic performance were related to leadership, but only academic performance predicts the conditions to be a leader.
El liderazgo es la capacidad de dirigir; sin embargo, requiere de condiciones familiares y educativas que permiten su desarrollo durante la vida de las personas. De acuerdo a ello, la investigación realizada tiene como objetivo analiza la relación predictiva entre los factores familiares y académicos en el liderazgo en estudiantes de administración de negocios internacionales de una universidad privada de Lima – Perú. La muestra fue de 228 estudiantes, de los cuales 102 eran mujeres (43.6%) y 126 varones (53.8%) entre 16 a 44 años de edad (Medad = 18.91, DE = 3.68). Los resultados muestran que el liderazgo se relaciona con el nivel educativo de la madre y del padre; pero en el análisis predictivo, la influencia decisiva la posee el nivel educativo del padre; demostrando que, a mayor nivel educativo del padre, mayor será la posibilidad que el hijo se forme como líder. Sin embargo, es cuestionable que el nivel educativo de la madre no pueda predecir al liderazgo en un contexto con diferencias educativas por género. Luego, la satisfacción y el rendimiento académico se relacionaron con el liderazgo, pero, solo el rendimiento académico predice las condiciones para ser líder