Quevedo, Ecuador
The present study analyzed the usability of four mobile applications and the level of English language proficiency acquired by users in Ecuador, a country with low language proficiency. Gamification was used as a tool to capture and maintain user attention. The results showed high usability of the studied mobile applications, which generated motivation and commitment from users to acquire English language skills due to their accessibility. Users demonstrated a basic level of language proficiency, suggesting that gamification can be an effective alternative in the teaching and learning processes of English as a second language in Ecuador.
These findings support the importance of mobile applications and gamification as tools to enhance language skill acquisition in the English language.
El presente estudio analizó la usabilidad de cuatro aplicaciones móviles y el nivel de conocimiento de inglés adquirido por los usuarios en Ecuador, un país con bajo dominio del idioma. Se utilizó la gamificación como herramienta para captar y mantener la atención de los usuarios. Los resultados mostraron una alta usabilidad de las aplicaciones móviles estudiadas, lo que generó motivación y compromiso por parte de los usuarios para adquirir conocimientos de inglés debido a su accesibilidad. Los usuarios demostraron un nivel básico de conocimiento del idioma, lo que sugiere que la gamificación puede ser una alternativa efectiva en los procesos de enseñanza y aprendizaje del inglés como segundo idioma en Ecuador. Estos hallazgos respaldan la importancia de las aplicaciones móviles y la gamificación como herramientas para mejorar la adquisición de habilidades en el idioma inglés.