Viviana Tartakowsky, Marcelo Acuña, Tali Waingortin, Veronica Hurtubia
This article aims to address the need to incorporate active parental digital mediation into the so-called parental skills or competencies, as they are differentiated in the literature. A systematic review focused on the last 5 years, primarily on early childhood and the effects of digital mediation, is utilized. The findings underscore the importance of including active parental digital mediation as a necessary parental competence or parenting skills in the 21st century. This would require parents, caregivers, or primary caretakers to acquire skills in this area in addition to the ‘classic’ skills described in the literature. This presents a challenge in the socio-cultural context, given the effects of the pandemic, the overuse of technology, and the limited digital literacy in adults. Recognizing it as part of parental competencies or skills would highlight its significance and could lead to its inclusion in public policies and psychoeducation programs
El presente artículo pretende dar cuenta de la necesidad de incorporar la mediación digital parental activa dentro de las denominadas habilidades o competencias parentales, dado que en la literatura se presentan diferenciadas. Se utiliza una revisión sistemática centrada en los últimos 5 años con foco principal en la infancia temprana y los efectos de la mediación digital. Las conclusiones dan cuenta de lo fundamental de incluir la mediación parental digital activa como necesaria competencia o habilidad parental del siglo XXI, de tal manera que los padres, madres o cuidadores principales sí adoptaran habilidades en esta línea, además de las “clásicas” que describía la literatura, lo que resulta un desafío en el contexto sociocultural, los efectos de la pandemia, el sobreuso de la tecnología y la escasa alfabetización digital en los adultos. El percibirla dentro de las competencias/ habilidades parentales daría la relevancia que reviste, al introducirla en políticas públicas y programas de psicoeducación.