The purpose of the research work is to establish the relationship of learning based on Gardner’s theory (multiple intelligences) with the results obtained in the final grades of the Introduction to Programming course. To develop the research, the CRISP-DM methodology was applied: compression of the problem, study and understanding of the data, data analysis and feature selection, modeling, evaluation and deployment. It began by applying a test with 64 questions to 100% of the students under study, where the way of learning of each person was identified, based on the eight multiple intelligences proposed by Gardner, where the dominant intelligence was obtained. According to this, a relational analysis was preceded with respect to the final grades obtained in the subject of Introduction to programming.The results indicate that students who present Kinesthetic and musical intelligence as predominant have a higher percentage of passing the subject.
El trabajo de investigación tiene como propósito, establecer la relación del aprendizaje basados en la teoría de Gardner (inteligencias múltiples) con los resultados obtenidos en las calificaciones finales del curso de Introducción a la programación. Para el desarrollo de la investigación se aplicó la metodología CRISPDM: compresión del problema, estudio- comprensión de datos, análisis de datosselección de características, modelado, evaluación y despliegue. Se inició aplicando un test con 64 preguntas al 100% de los estudiantes objeto de estudio, donde se identificó la forma de aprendizaje de cada uno, basada en las ocho inteligencias múltiples propuestas, donde se obtuvo la inteligencia dominante. De acuerdo con esto se precedió a realizar un análisis relacional respecto a las calificaciones finales obtenidas en la asignatura de Introducción a la programación. Los resultados indican que los estudiantes que presentan las inteligencia Kinestésica y musical como predominante tienen mayor porcentaje de aprobación de la asignatura.