Judith Hernández de Velazco 
, Ana Cecilia Chumaceiro
In the ecosystem of knowledge generation and dissemination, there are disseminating bodies that spread from the source to the destinations the content produced in various models of research, reflection, review, being the serial and periodical scientific journals, the expression of greater scientific rigor due to their systems and interactions. In these publications, editors, authors, readers, evaluators participate in the different editorial processes and subprocesses, in continuous human contribution, implying the concomitant responsibilities that are articulated in each phase of interaction (evaluation, impact, publication, accessibility, others). In this order of ideas, the objective raised is to analyze the constructs involved from the published content, its impact on knowledge, as well as the public policies that are generated to strengthen editorial management. This approach was carried out from a qualitative, interpretive, documentary and bibliographic analysis perspective, with a focused regional comparison, resulting in the fact that in order to strengthen the management of scientific journals, some public policies have been applied by the countries of Mexico, Brazil and Colombia, concluding that these policies have been articulated effectively to improve some processes and subprocesses of editorial management, but important issues remain to be addressed in order to contribute to global scientific trends
En el ecosistema de la generación y divulgación del conocimiento, existen unos órganos difusores que esparcen desde la fuente a los destinos los contenidos producidos en diversos modelos de investigación, reflexión, revisión, siendo las revistas científicas seriadas y periódicas, la expresión de mayor rigurosidad científica por sus sistemas e interacciones. En esas publicaciones, los editores, autores, lectores, evaluadores, participan de los diferentes procesos y subprocesos editoriales, en continua aportación humana, implicando las responsabilidades concomitantes que se articulan en cada fase de interacción (evaluación, impacto, publicación, accesibilidad, otros). En ese orden de ideas, el objetivo planteado consiste en analizar los constructos implicados desde el contenido publicado, su impacto en el conocimiento, así como las políticas públicas que se generan para fortalecer las gestiones editoriales. Esta aproximación, se realizó desde el enfoque cualitativo, interpretativo, de análisis documental y bibliográfico, con una comparativa regional focalizada, resultando que para fortalecer la gestión de las revistas científicas se han aplicado algunas políticas públicas por parte de los países de México, Brasil y Colombia, concluyendo, que estas políticas han sido articuladas de manera efectiva para mejorar algunos procesos y subprocesos de gestión editorial pero quedan temas importantes para coadyuvar en perspectiva a las tendencias científicas mundiales.