Madrid, España
Alicante, España
The proposal is to analyze neurocommunication as an explanatory key to the success of the digital medium, particularly in the video game industry. The objective of the study is to explore how sensory and interactive stimuli generated by video games foster social acceptance and emotional engagement, integrating the principles of neurocommunication with the design of immersive and gamified experiences. The methodology used consists of a narrative review of scientific and sectoral literature, selecting relevant sources from recognized databases such as Scopus, Web of Science and Google Scholar. The review encompasses theoretical and empirical studies from the last 20 years, thematically organized to examine the fundamentals of neurocommunication, the impact of interactivity, and the ethical challenges associated with the digital medium. The results show that video games manage to activate brain reward systems, as seen in Fortnite and Minecraft, promoting cognitive learning and social interaction. Additionally, it highlights how these stimuli can generate addictive behaviors, posing ethical challenges in the design of digital experiences. The article concludes by emphasizing the importance of neurocommunication in understanding these dynamics and suggesting future lines of research to address the social and psychological implications of these technologies
Se propone analizar la neurocomunicación como clave explicativa del éxito del medio digital, especialmente en la industria de los videojuegos. El objetivo del estudio es explorar cómo los estímulos sensoriales e interactivos generados por los videojuegos fomentan la aceptación social y el compromiso emocional, integrando los principios de la neurocomunicación con el diseño de experiencias inmersivas y gamificadas. La metodología utilizada consiste en una revisión narrativa de la literatura científica y sectorial, seleccionando fuentes relevantes de bases de datos reconocidas como Scopus, Web of Science y Google Scholar. La revisión abarca estudios teóricos y empíricos de los últimos 20 años, organizados temáticamente para examinar los fundamentos de la neurocomunicación, el impacto de la interactividad y los desafíos éticos asociados al medio digital. Los resultados muestran que los videojuegos logran activar sistemas de recompensa cerebral, como ocurre en Fortnite y Minecraft, promoviendo el aprendizaje cognitivo y la interacción social. Además, se destaca cómo estos estímulos pueden generar comportamientos adictivos, lo que plantea desafíos éticos en el diseño de experiencias digitales. El artículo concluye subrayando la importancia de la neurocomunicación en la comprensión de estas dinámicas y sugiriendo líneas futuras de investigación para abordar las implicaciones sociales y psicológicas de estas tecnologías.