Tacna, Perú
The main objective of this study is to investigate the correlation between motivation and English language proficiency among secondary level students at a state educational institution. Therefore, the selection of a fundamental research approach, in conjunction with a non-experimental design, was determined based on the study findings. This combination will facilitate the acquisition of comprehensive and strategic data, as well as enable the examination of transactional correlations. The study sample comprised the entire student population, encompassing students from all grades of a secondary school inside an educational institution, totaling 53 participants. Data on the variable of motivation was collected through the utilization of a questionnaire as the primary instrument. Consequently, the findings reveal that extrinsic motivation reached a percentage of 62.26%, while intrinsic motivation amounted to 58.49%. Additionally, concerning English language proficiency, an average of 67.92% was achieved in the category of ‘attained achievement.’ The primary focus of this study centers around the noteworthy discovery of a p-value of 0.000016, signifying a significant and positive relationship (Rho=0.555) between the two variables. In addition, interested stakeholders are encouraged to carry out related research to contribute to improving the quality of education at regional and national level, especially with regard to the teaching of foreign languages, specifically English.
El propósito de esta investigación se basa en establecer el vínculo existente dentro la motivación y el nivel de adquisición del idioma inglés del alumnado perteneciente al nivel secundario de un centro educativo estatal. Es así que en base a los discernimientos investigativos se optó por un tipo de investigación básica, cual acompañada de diseño no experimental permitirá obtener una data compilada estratégica, así mismo de forma transaccional en la modalidad de correlacional. La población de estudio se comprendió por el alumnado total, extraído de cada grado del nivel secundario dentro de una Institución Educativa siendo en su totalidad teniendo como resultado final 53 participantes. Se empleó un cuestionario como instrumento para la compilación de data de la variable denominada motivación. En contraste, se utilizó el registro de notas para la variable “aprendizaje del idioma inglés”. De tal forma que, las resultas obtenidas indican que el grado de motivación extrínseca alcanzó un 62.26% del total, mientras que la motivación intrínseca llegó al 58.49%. Además, en lo que respecta al nivel de aprendizaje del idioma inglés, se obtuvo un promedio del 67.92% en el nivel de “logro alcanzado”. La conclusión principal de este estudio se basa en el hallazgo p-valor (0.000016), lo que demuestra la existencia correlacional significativa (Rho=0.555) entre ambas variables de estudio. Por otro lado, se alienta a los interesados a llevar a cabo investigaciones relacionadas para contribuir a mejorar la calidad de la educación, especialmente en lo que respecta a la enseñanza de lenguas foráneos.