Rossana Echeandía, Jaime Murillo, Paola Palomino Flores
The study aims to identify factors contributing to the development of critical thinking skills among opinion journalism students in a private university. A question-based teaching method was employed, utilizing a case study approach with a group of twelve students. Data collection involved interviews and surveys. The findings underscore the significance of fostering critical thinking and highlight the necessity for educators to be adequately prepared for effective implementation. Notably, the method not only stimulates students’ capacity for analysis and interpretation but also enhances their awareness of their capabilities, thus promoting active engagement and enriching the learning process in the digital age. In conclusion, the study emphasizes the imperative to cultivate critical thinking in journalism students and underscores the importance of equipping educators for digital platforms.
El estudio pretende identificar los factores que contribuyen al desarrollo de las habilidades de pensamiento crítico entre los estudiantes de periodismo de opinión de una universidad privada. Se empleó un método de enseñanza basado en preguntas, utilizando un enfoque de estudio de casos con un grupo de doce estudiantes. Los datos se recogieron mediante entrevistas y encuestas. Los resultados subrayan la importancia de fomentar el pensamiento crítico y destacan la necesidad de que los educadores estén adecuadamente preparados para una aplicación eficaz. En particular, el método no sólo estimula la capacidad de análisis e interpretación de los estudiantes, sino que también aumenta su conciencia de sus capacidades, promoviendo así la participación activa y enriqueciendo el proceso de aprendizaje en la era digital. En conclusión, el estudio subraya el imperativo de cultivar el pensamiento crítico en los estudiantes de periodismo y destaca la importancia de equipar a los educadores para las plataformas digitales.