Barcelona, España
En la enseñanza primaria del sistema educativo español, la incorporación oficial de la educación física fue tardía. Aunque la Ley de 1901 preveía la enseñanza de la asignatura de Ejercicios Corporales, en las escuelas públicas de Lleida la educación física escolar no llegó hasta 1909. Hasta entonces, las dificultades para encontrar profesores adecuados, el hecho de no disponer de espacios idóneos para la enseñanza y otras cuestiones ideológicas señalaron las contradicciones de un sistema educativo poco coherente. A través de fuentes documentales primarias se analiza este proceso y se revela el discurso ideológico subyacente hasta llegar a 1931, momento en el que se inicia el periodo de la II República.Palabras clave: historia de la educación física, educación primaria, gimnasia,Lleida.
En l’ensenyança primària del sistema educatiu espanyol, la incorporació oficial de l’educació física va ser tardana. Tot i que la Llei de 1901 preveia l’ensenyança de l’assignatura d’Exercicis Corporals, a les escoles públiques de Lleida l’educació física escolar no arribà fins a 1909. Fins aleshores, les dificultats per trobar professors adequats, el fet de no disposar d’espais idonis per a l’ensenyança i altres qüestions ideològiques van assenyalar les contradiccions d’un sistema educatiu poc coherent. A través de fonts documentals primàries s’analitza aquest procés i es revela el discurs ideològic subjacent fins a 1931, moment en què s’inicia el període de la II República.Paraules clau: història de l’educació física, educació primària, gimnàstica, Lleida.
In primary teaching in the Spanish education system, the official incorporation of physical education came at a late date. Even though the Law of 1901 planned the teaching of the subject of Corporal Exercises, in the state schools in Lleida, school physical education did not arrive until 1909. Until then, the difficulties in finding suitable teachers, the fact of not having ideal spaces for this teaching, and other ideological questions highlighted the contradictions of an incongruent education system. Through primary documentary sources this process is analysed and the underlying ideological discourse is revealed up to 1931, the time when the period of the ii Republic began.Key words: history of physical education, primary education, gymnastics, Lleida.