El artículo analiza dos iniciativas de enseñanza musical enmarcadas en el ámbito de la educación no formal que tuvieron lugar en Mallorca entre los años 1977 y 1995. La primera son los Cursos de Música Coral, creados por los músicos y pedagogos mallorquines Joan Company y Baltasar Bibiloni, bajo los auspicios de la Escuela de Formación del Profesorado de EGB de Palma. La Escuela de Pedagogía Musical, segunda iniciativa objeto de análisis, fue un intento posterior de prolongar la labor que venían desarrollando los cursos mencionados. Ambas iniciativas fueron entonces pioneras en cuanto a la metodología usada y marcaron un punto de inflexión por lo que a la enseñanza musical en Mallorca se refiere. Por ello, en este artículo pretendemos analizar la coyuntura histórica y legislativa en que tuvieron lugar, la línea metodológica aplicada y su legado, vigente aún a día de hoy.
L'article fa una anàlisi de dues iniciatives d'ensenyament musical emmarcades en l'àmbit de l'educació no formal que tingueren lloc a Mallorca entre els anys 1977 i 1995. La primera és els Cursos de Música Coral, iniciativa engegada pels músics i pedagogs Joan Company i Baltasar Bibiloni sota els auspicis de l'Escola de Formació del Professorat d¿EGB de Palma. L'Escola de Pedagogia Musical, segona iniciativa objecte d'anàlisi, fou un intent posterior de perllongar la tasca que desenvolupaven els cursos esmentats. Quant a la metodologia feta servir, ambdues iniciatives esdevingueren pioneres aleshores a Mallorca i marcaren un punt d'inflexió pel que fa a l'ensenyament musical. Per això, en aquest article pretenem analitzar acuradament la conjuntura històrica i legislativa en què varen tenir lloc, la metodologia feta servir i el seu llegat, vigent encara avui dia.
The article carries out an analysis of two musical teaching initiatives within the framework of the field of non-formal education, which took place in Mallorca between 1977 and 1995. The first one was the Courses of Choir Music, an initiative launched by the musicians and pedagogues Joan Company and Baltasar Bibiloni under the auspices of the Escola de Formació del Professorat d'EGB (Primary School Teacher Training School) in Palma. The School of Musical Pedagogy, the second initiative to be analysed here, was a subsequent attempt to prolong the task that was being carried out in the aforementioned courses. As far as the methodology used is concerned, both initiatives became pioneers at that time in Mallorca and marked a point of inflection as regards musical teaching. Therefore, in this article we aim to carefully analyse the historical and legislative conjuncture in which they took place, the methodology used and their legacy, which is still effective today.